Mohu zasadit řezané brambory?
Všechny naše brambory byly velké, sadbových brambor bylo velmi málo. Při jarní výsadbě plánuji brambory seříznout a zasadit na poloviny.
Řekněte mi, jak nejlépe řezat – podélně nebo příčně a jak řez zpracovat? Budu rád za každého, kdo se podělí o své zkušenosti. Jinak je děsivé, že to nevyjde a my zůstaneme bez našich vynikajících domácích brambor.
To může být užitečné:
- Proč potřebujete zasadit různé odrůdy brambor?
- Na mnoha keřích brambor jsou listy zkadeřené a nedostatečně vyvinuté. Je to nemoc nebo škůdce?
- Proč spodní listy brambor žloutnou a vadnou?
Máte dotaz na zahradu? Zeptejte se našich odborníků a zkušených zahradníků.
Zeptejte se
Otázka je v následujících sekcích: otázky, brambory, přistání, zpracování hlíz, výběr editora
11 komentářů 5 děkuji za dotaz oblíbený 20626 zobrazení
Sdílet odkaz
Kopírovat odkaz
Autor otázky:
Natalya Bobruisk 10. října 2021, 18:36
Poděkovat! Poděkoval jsi 1495
Připnutý komentář od Tangeyi:
Poupata raší většinou na vrcholu hlízy, vždy je jich tam více. Ale téměř každé oko má schopnost klíčit a je třeba vzít v úvahu, že v každém oku není ani jedno poupě, ale několik.
Bez ohledu na to, jak hlízu naříznete, dostanete výsledek: očka na každé polovině vyraší a dají vzniknout keříčkům – kolik oček, tolik keřů (také máme obvykle několik stonků v jedné bramborové jamce?).
Na základě toho, když hlízy naklíčíte, můžete se zaměřením na své probuzené oči rozřezat velkou hlízu ani ne na polovinu, ale na několik částí. Hlavní je, že každý díl má probuzené kukátko. Všechny takové „řezy“ mohou vytvořit jeden bramborový keř.
Bramborové řezy mohou být práškované s popelem nebo křídou. A pokud brambory nakrájíte těsně před výsadbou, nemusíte vůbec nic přisypávat.
Před výsadbou je také dobré nakrájené brambory „pro jistotu“ namočit do biologického přípravku: trichoderma, fytosporin nebo Bajkal.
Připnutý komentář od SvětlanaDo:
Zdá se mi, že nezáleží na tom, zda je to podélné nebo příčné, možná i více než dvě části (pokud jsou brambory hodně velké), hlavní je, že se oči probudí. Pamatuji si, že moji rodiče předem nařezali velké brambory (pokud bylo potřeba zvýšit množství sadebního materiálu), posypali řezy popelem. Byly složené tak, aby brambory byly řezem nahoru a měly možnost oschnout a neshnít. Poté, po vysušení, byly obráceny, aby vyklíčily oči.
Všechny odpovědi a komentáře (11)
10. října 2021, 18:59
Natalyo, pokud vím a udělal jsem to sám, musíte řezat podélně. A to bezprostředně před výsadbou, jinak je vysoká pravděpodobnost vyschnutí hlízy. Snažte se mít na obou částech víceméně stejné oči. Odříznutou část jsem zapudroval prosetým kamnářským popelem.
10. října 2021, 20:02
Zdá se mi, že nezáleží na tom, zda je to podélné nebo příčné, možná i více než dvě části (pokud jsou brambory hodně velké), hlavní je, že se oči probudí. Pamatuji si, že moji rodiče předem nařezali velké brambory (pokud bylo potřeba zvýšit množství sadebního materiálu), posypali řezy popelem. Byly složené tak, aby brambory byly řezem nahoru a měly možnost oschnout a neshnít. Poté, po vysušení, byly obráceny, aby vyklíčily oči.
10. října 2021, 20:39
Světlano, když se pozorně podíváš na hlízu s klíčky, hned uvidíš rozdíl mezi stranami. Jeden má vždy více očí než druhý. A pokud hlízu podélně nerozříznete, bude na jedné straně výrazně více oček než na druhé. Z toho plyne doporučení – řez podélně, pak bude přibližně stejný počet očí.
11. října 2021, 06:29
Nebudu psát znovu, budu citovat svůj komentář ke starému tématu:
Představte si, moje matka takto sází brambory už 30 let.
Jakmile začne brzké jaro a všechny brambory se začnou ježit klíčky, při loupání pro jídlo vždy odříznu vršek, kde jsou obvykle přeplněné oči, a dám sáček „pro mámu“. Máma zasadí 3 kusy na jamku – a dostane normální sklizeň, konkrétně to nezkontrolovali, ale keře se neliší od ostatních)
Maminka z Tambovska říká, že od poválečných let často sázeli i jen slupky, jen o něco silnější, než slupky my na jídlo. Protože sadbového materiálu byl vždy nedostatek. A teď, i když je spousta sadby brambor, vyberte si kteroukoli, ona se tohoto zvyku šetřit nevzdala. Sází jak normální sázecí rostlinu, tak tuhle po kouscích)) Hraju si s ní, protože je ráda, když dobrá hlíza produkuje krásné klíčky))) Schválně stříhám víc))) Nedávno jich zasadila asi 15 z nich, i když byl konec května. A ještě poroste)))))))))) Máme dlouhé léto)
2. dubna 2022 15:53
Ano, přesně tak se celý rok během Velké vlastenecké války zachraňoval semenný materiál. A taková doporučení vycházela ve všech tehdejších novinách. Odřízli lalok hlízy a zbytek snědli.
6. března 2022, 03:11
Poupata raší většinou na vrcholu hlízy, vždy je jich tam více. Ale téměř každé oko má schopnost klíčit a je třeba vzít v úvahu, že v každém oku není ani jedno poupě, ale několik.
Bez ohledu na to, jak hlízu naříznete, dostanete výsledek: očka na každé polovině vyraší a dají vzniknout keříčkům – kolik oček, tolik keřů (také máme obvykle několik stonků v jedné bramborové jamce?).
Na základě toho, když hlízy naklíčíte, můžete se zaměřením na své probuzené oči rozřezat velkou hlízu ani ne na polovinu, ale na několik částí. Hlavní je, že každý díl má probuzené kukátko. Všechny takové „řezy“ mohou vytvořit jeden bramborový keř.
Bramborové řezy mohou být práškované s popelem nebo křídou. A pokud brambory nakrájíte těsně před výsadbou, nemusíte vůbec nic přisypávat.
Před výsadbou je také dobré nakrájené brambory „pro jistotu“ namočit do biologického přípravku: trichoderma, fytosporin nebo Bajkal.
10. října 2021, 20:26
Musíte řezat tak, aby na každé části byly oči. Řezy lze ošetřit popelem, to znamená dát popel do misky a řez do něj ponořit
10. října 2021, 20:41
A udělal jsem to samé co ti, co psali výše. Hlavní věc je, že na každé části je 3-5 očí. Zapudroval jsem to popelem.
11. října 2021, 06:19
Natasho, uložte si tento materiál do záložek:
8 tajemství dobré sklizně brambor
Viz Tajenka 3: Stimulující řez.
Nejde o brambory nakrájené (velké), ale o sadbové brambory, ale „stimulované“.
11. října 2021, 06:24
Ano, také jako nápad – abyste nepřišli ani o drobeček oblíbených brambor))
Pokus o pěstování brambor ze slupek
7. března 2022, 08:00
Naši vědci již v roce 1942 zjistili, že pro vyklíčení oka a vytvoření sazenice je minimální objem bramborové hlízy jeden a půl krychlového centimetru (1,5 x 1 x 1 cm).
V roce 1985 jsem zaznamenal vážný nedostatek sadebního materiálu kvůli plísni. Když jsem vyklíčil několik desítek středně velkých hlíz odrůdy odolné vůči chorobám, které mi dal specialista z UralNIISKhoz, nakrájel jsem je na kousky jedním okem (kousky z apikální části mohou mít několik velmi blízko od sebe) a zasadil je. Sklizeň předčila všechna očekávání.
Od té doby sázím brambory jen tímto způsobem. Spotřeba sadebního materiálu je fenomenálně nízká!
Délka klíčků vyrašených z očí není s výhodou větší než 1 – 1,5 cm, aby se snížilo riziko odlomení. V den výsadby provádím řezy do hlízy v náhodných směrech ne blíže než 3 mm od oka. Z velké hlízy jsem vykrajoval kousky se dvěma zářezy s okem uprostřed a o objemu přibližně 5 cm krychlových. Malé jednoduše nakrájím na kousky o objemu alespoň 3-5 cm krychlových.
Připravené kusy ihned položím na fólii a postříkám insekticidem Clubbershield na ochranu před drátovci a chorobami, poté je velmi opatrně vložím do kbelíku a pokud k výsadbě nedojde okamžitě, přikryji víkem, aby se ochránil sadební materiál. od vysychání.
Během 37 let používání metody jsem několikrát provedl experiment, abych zjistil, o kolik se sníží výnos brambor sázených po částech ve srovnání s výsadbou celých malých hlíz. Pravda, statistické zpracování výsledků jsem neprováděl vědeckou „metodou terénního experimentu“, posuzoval jsem je vizuálně. Nebylo zaznamenáno žádné výrazné snížení výnosu.
Zanechte prosím komentář
Přidejte komentář k příspěvku
amitanvb 24. dubna 2018, 11:15
Dobré odpoledne. Prosím o radu – na naklíčených bramborách se mi ve sklepě objevily malé hlízy. Vím, že to jsou semena, ale nevím, jak je vyklíčit a pak zasadit do země. Mohu získat aktualizovaný z těchto semen.
VeraTyukaeva 20. listopadu 2016, 18:46 do osobního deníku

Na jaře, když bylo načase vynést sadbové brambory ze sklepa, jsem znal celý seznam nezbytných prací, nebo častěji postupů, které je třeba provést, aby se připravila na výsadbu. Jelikož brambory beru pouze z.
GardenEnthusiast 18. listopadu 2018, 18:48
Lze vršky brambor použít k mulčování jiných rostlin? Například bobulovité keře. Ovlivňuje solanin a další látky obsažené ve vrcholcích růst rostlin?
aniomental 28. srpna 2016, 15:49
Ahoj! Pokud jsou téměř všechny brambory uvnitř duté, lze je nechat na semena?
YuliyaGalyamina 20. července 2015, 17:35
Vážení letní obyvatelé! Letos jsem zasadil nové odrůdy brambor „Gala“ a „Rosalind“. Četl jsem o nich na internetu, zdá se, že se o nich dobře píše. Existuje však velmi málo recenzí od těch, kteří tyto odrůdy zasadili. Doufám, že se zde na webu najdou tací.
JohannesJokinen 7. dubna 2016, 16:45
Nedávno jsem četl o způsobu, jak zvýšit výnos brambor z jednoho keře. Provede se příčný řez o hloubce 1 cm, čímž se uvolní spící pupeny. Vážení zahradníci! Chtěl bych se o této metodě dozvědět více. Kdy je tento řez proveden? Ne.
Prohlédněte si všechny materiály o bramborách: Vidět vše